Belangrijke info:
Mocht u om één of andere reden niet kunnen meegaan op een dagreis, dan dient te
annuleren VIA MAIL minimum 7 dagen voor afreis ! Zoniet worden de
volledige kosten in rekening gebracht. Telefonisch annuleren of via voicemail wordt
niet aanvaardt.
INLEIDING
De afspraken die in het verleden werden gemaakt tussen de overheid (ministerie van economische zaken, ministerie van justitie), de consumentenverenigingen en de beroeps- en belangenverenigingen van de reissector in het kader van de toepassing van de reiscontractenwet, worden verdergezet.Dit houdt in dat de deelnemende beroepsverenigingen hun leden opleggen om de Algemene Voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen toe te passen en hun Bijzondere Algemene Voorwaarden af te stemmen op betreffende Algemene Voorwaarden.Vooralsnog zijn alleen de Algemene Voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen voor pakketreisovereenkomsten van belang.
Artikel 1: Toepassingsgebied
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de pakketreisovereenkomsten die vanaf 1 juli 2018 worden geboekt en worden geregeld door de wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten van 21 november 2017.
Artikel 2: Informatie van de organisator en de doorverkoper voor de sluiting van de pakketreisovereenkomst (PRW art. 5, 1°)
§ 1. De organisator en ook de doorverkoper, verstrekken aan de reiziger, voordat deze is gebonden door een pakketreisovereenkomst de wettelijk voorgeschreven standaardinformatie alsook, voor zover deze van toepassing is op de pakketreis:
- de voornaamste kenmerken van de reisdiensten:
- de reisbestemming(en), de route en de verblijfsperioden, met de data en het aantal nachten;
- de vervoermiddelen, hun kenmerken en categorieën, de plaatsen, en data en tijdstippen van vertrek en terugkeer, de duur en plaats van tussenstops en de aansluitingen, indien het exacte tijdstip nog niet vaststaat, wordt dit bij benadering meegedeeld. [1]
- de ligging, de voornaamste kenmerken en de categorie van de accommodatie volgens de regels van het land van bestemming;
- de verstrekte maaltijden
- de bezoeken, de excursies of de andere diensten die zijn begrepen in de voor de pakketreis overeengekomen totaalprijs;
- ingeval zulks niet duidelijk is, uitsluitsel of de reisdiensten worden verleend aan de reiziger als lid van een groep
- de taal waarin de andere toeristische diensten desgevallend worden verricht;
- of de reis in het algemeen geschikt is voor personen met beperkte mobiliteiten
- de totaalprijs van de pakketreis, en voor zover toepasselijk, opgave van de soort bijkomende kosten die alsnog voor rekening van de reiziger kunnen zijn;
- de betalingsmodaliteiten;
- het minimumaantal personen dat nodig is voor de uitvoering van de pakketreis en de uiterste datum voor de eventuele opzegging van de overeenkomst wanneer dit aantal niet wordt behaald;
- algemene informatie over de vereisten in het land van bestemming inzake paspoort- en visumverplichtingen, met inbegrip van de bij benadering benodigde termijn voor het verkrijgen van een visum en informatie over geldende formaliteiten op gezondheidsgebied;
- de vermelding dat de reiziger de overeenkomst kan opzeggen tegen betaling van een opzegvergoeding;
- inlichtingen over de annulering en/of bijstandsverzekeringen;
§ 3 De precontractuele informatie die de reiziger wordt verstrekt, vormt een integraal onderdeel van de pakketreisovereenkomst. Zij kan niet worden gewijzigd, tenzij bij wederzijds akkoord van de partijen. (cfr. PRW art. 8).
Artikel 3: Informatie vanwege de reiziger
1. De persoon die de pakketreisovereenkomst afsluit, moet aan de organisator en de doorverkoper alle nuttige inlichtingen verstrekken omtrent hemzelf en zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de pakketreisovereenkomst.
2. Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de organisator en/of doorverkoper, mogen die kosten in rekening worden gebracht.
Artikel 4: De pakketreisovereenkomst (cfr. PRW art. 10-14)
§ 1
- Bij het sluiten van de pakketreisovereenkomst of binnen
redelijke termijn verstrekt de organisator of indien er een doorverkoper bij betrokken is, deze laatste de
reiziger een bevestiging van de overeenkomst op een duurzame
gegevensdrager, zoals bijv. een mail, een
papieren document of een PDF.
- Ingeval de pakketreisovereenkomst in de gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de partijen
wordt gesloten, heeft de reiziger
het recht een
papieren kopie te vragen.
- de bijzondere wensen van de reiziger waarop de organisator is
ingegaan;
- dat de organisator aansprakelijk is
voor de goede uitvoering van
de pakketreis en een bijstandsverplichting heeft;
- de naam en de contactgegevens van de entiteit die instaat voor de bescherming bij insolventie;
- de naam, adres,
telefoonnummer, e-mailadres
van de lokale vertegenwoordiger van de organisator of van een andere dienst
voor het geval de reiziger
in moeilijkheden verkeert
of om zijn beklag te doen over
mogelijke non-conformiteit;
- de verplichting van de reiziger
om de non-conformiteit tijdens de reis te melden;
- informatie op basis waarvan rechtstreeks contact kan worden opgenomen met een
niet vergezelde minderjarige of met de persoon die op zijn
verblijfplaats voor hem verantwoordelijk is;
- informatie over de interne klachtenafhandeling;
- informatie over de Geschillencommissie
Reizen en het platform van de E.U. voor online geschillenbehandeling;
- informatie over het recht van de reiziger om zijn overeenkomst over te dragen:
§ 3: Tijdig voor het begin van de pakketreis verstrekt de organisator de reiziger:
- de nodige ontvangstbewijzen;
- vouchers en vervoerbewijzen;
- informatie over de geplande vertrektijden en, indien van toepassing,
over de uiterste tijd om in te checken, de geplande tijden van tussenstops,
aansluitingen en aankomst.
Artikel 5: Prijsherziening [2]
§ 1:
- Na het sluiten van de pakketreisovereenkomst kunnen de prijzen alleen worden verhoogd indien de overeenkomst daar uitdrukkelijk in voorziet.
- In dat geval wordt in de pakketreisovereenkomst aangegeven hoe de prijsherziening wordt berekend.
- Prijsverhogingen zijn alleen
toegestaan als rechtstreeks gevolg van veranderingen
in:
- de prijs van passagiersvervoer die is toe te schrijven aan de toegenomen kostprijs van brandstof of van andere energiebronnen, of
- de hoogte van belastingen of vergoedingen over de in de overeenkomst begrepen reisdiensten, die worden geheven door niet direct bij de uitvoering van de pakketreis betrokken derden met inbegrip van toeristenbelastingen en vertrek- of aankomstbelasting in havens en op vliegvelden, of
- de wisselkoersen die voor de pakketreis van belang zijn.
- Indien een prijsverhoging wordt voorzien heeft de reiziger recht op een prijsvermindering bij een daling van de hierboven opgesomde kosten.
§ 2:
Indien de verhoging 8% van de totaalprijs te boven gaat, zijn de regels inzake
wijziging van toepassing.
§3: Een prijsverhoging is
alleen mogelijk indien de organisator de reiziger uiterlijk twintig dagen vóór het begin van de pakketreis via een duurzame
gegevensdrager, zoals bijv. een
mail, een papieren document of de PDF, hiervan in kennis stelt, met opgave van een motivering voor die prijsverhoging en een berekening.
§ 4: In geval van een prijsvermindering heeft de organisator het recht de administratieve kosten af te trekken van de aan de reiziger
verschuldigde terugbetaling. Indien de reiziger hierom verzoekt, staaft de organisator die kosten.
Artikel 6: Betaling van de reissom
- Behalve anders
overeengekomen, betaalt de reiziger, bij het afsluiten van de pakketreis-overeenkomst,
als voorschot, een gedeelte van de totale reissom zoals in de bijzondere
voorwaarden bepaald.
- Behalve indien in de
pakketreisovereenkomst anders wordt overeen gekomen, betaalt de reiziger het
saldo van de prijs uiterlijk één maand voor de vertrekdatum.
- Indien de reiziger, nadat
hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot of de reissom te
betalen die van hem wordt geëist, zal de reisorganisator en/of de doorverkoper
het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen,
met de kosten ten laste van de reiziger.
Artikel 7: Overdraagbaarheid van de pakketreisovereenkomst
§ 1. De reiziger kan de pakketreisovereenkomst overdragen aan een persoon die voldoet aan alle voorwaarden die voor die overeenkomst gelden op voorwaarde dat hij:
1. de organisator en eventueel de doorverkoper zo
snel mogelijk en uiterlijk zeven dagen voor het begin van de pakketreis via een
duurzame gegevensdrager, zoals bijv. een mail, een papieren document of een
PDF, op de hoogte stelt en
2. de eventueel bijkomende
kosten draagt die voortvloeien uit de overdracht.
§ 2. Degene die de pakketreisovereenkomst overdraagt, en degene die de overeenkomst overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde bedrag en voor eventuele bijkomende vergoedingen, die voortvloeien uit de overdracht. De organisator stelt degene die de overeenkomst overdraagt, in kennis van de kosten van de overdracht.
Artikel 8: Andere wijzigingen door de reiziger
Vraagt de reiziger om een andere wijziging, dan mag de reisorganisator en/of de doorverkoper die daarop kan ingaan alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.
Artikel 9: Wijziging door de reisorganisator voor de afreis
§ 1: De organisator kan de bepalingen van de pakketreisovereenkomst, met uitzondering van prijswijzigingen vóór het begin van de pakketreis niet eenzijdig veranderen, tenzij:
1° de organisator
zich dit recht in de overeenkomst heeft voorbehouden, en
2° het om een onbeduidende
verandering gaat, en
3° de organisator de reiziger daarvan via een duurzame
gegevensdrager, zoals bijv. een
mail, een papieren document of een PDF,
in kennis stelt.
§ 2: 1° Indien, vóór het begin van de reis, de organisator zich genoodzaakt ziet een van de voornaamste kenmerken van de reisdiensten ingrijpend te wijzigen of niet aan de bevestigde bijzondere wensen van de reiziger tegemoet kan komen, of voorstelt de prijs van de pakketreis met meer dan 8 % te verhogen dient de organisator de reiziger hiervan in te lichten en hem op de hoogte te brengen:
a) van de voorgestelde
wijzigingen en het effect ervan op de prijs van de pakketreis;
b) van de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen zonder
kosten, tenzij hij de voorgestelde wijzigingen aanvaardt;
c) van de termijn waarbinnen hij de organisator in kennis moet
stellen van zijn besluit;
d) van het feit dat indien hij de voorgestelde wijziging binnen de
opgegeven termijn niet uitdrukkelijk aanvaardt, de overeenkomst automatisch beëindigd
wordt, en
e) in voorkomend geval, de voorgestelde vervangende pakketreis en de
prijs ervan.
§ 3: Wanneer de wijzigingen van
de pakketreisovereenkomst of de vervangende pakketreis tot gevolg hebben dat de
kwaliteit of de kosten van
de pakketreis verminderen, heeft de reiziger
recht op een passende
prijsvermindering.
§ 4: Indien de pakketreisovereenkomst op grond van §2 wordt opgezegd en de reiziger
geen vervangende pakketreis aanvaardt, betaalt de organisator alle betaalde bedragen uiterlijk veertien dagen nadat de overeenkomst is opgezegd,
aan de reiziger terug.
Artikel 10: Opzegging door de organisator voor afreis
§ 1. De organisator kan de pakketreisovereenkomst opzeggen:
1° indien het aantal personen dat zich voor de pakketreis heeft ingeschreven, kleiner is dan het in de overeenkomst vermelde minimumaantal en de reiziger door de organisator van de opzegging van de overeenkomst in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst bepaalde termijn, maar uiterlijk:
a) twintig dagen vóór het begin van de
pakketreis bij reizen van meer dan zes dagen;
b) zeven dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van twee à zes dagen;
c) 48 uur voor het begin van de pakketreis bij reizen die minder dan 2 dagen duren, of
2° indien hij de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden en hij de reiziger er vóór het begin van de pakketreis van in kennis stelt dat de overeenkomst wordt opgezegd.
§ 2. In deze gevallen betaalt de organisator aan de reiziger alle bedragen die hij voor de pakketreis heeft ontvangen, terug, zonder een bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn.
Artikel 11: Opzegging door de reiziger
§ 1
- De reiziger kan te allen tijde de pakketreisovereenkomst opzeggen vóór het begin van de pakketreis. Bij opzegging kan de reiziger
worden verplicht tot betaling
van een opzegvergoeding aan de organisator.
- In de pakketreisovereenkomst kunnen gestandaardiseerde opzegvergoedingen worden bepaald op basis van het tijdstip
van de opzegging
vóór het begin van de pakketreis en de verwachte
kostenbesparingen en inkomsten
uit alternatief gebruik van
de reisdiensten.
- Indien er geen gestandaardiseerde opzegvergoedingen zijn vastgesteld, stemt het bedrag
van de opzegvergoeding overeen met de prijs van de pakketreis minus de kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten.
§ 2:
- De reiziger heeft echter, indien zich op de plaats van bestemming onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis of die aanzienlijke gevolgen hebben
voor het passagiersvervoer van de reizigers
naar de plaats van bestemming, het recht de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding op te zeggen.
- In geval van opzegging van de pakketreisovereenkomst op grond van dit artikel heeft de reiziger
recht op een volledige terugbetaling van alle voor de pakketreis betaalde bedragen, maar kan hij geen aanspraak maken op een bijkomende schadevergoeding.
§ 3: De organisator betaalt, uiterlijk binnen de veertien dagen, alle bedragen terug die door of namens de reiziger zijn betaald, verminderd met de opzegvergoeding.
§ 4: Indien de reiziger geen gebruik wenst te maken van het uitstappen pakket bij meerdaagse reis, dient de reiziger ons dit mee te delen minimum 1 maand voor afreis, zoniet dient de reiziger de volledige som van het uitstappen pakket te betalen.
Artikel 12
Voor mensen die een cadeaubon / voucher hebben ontvangen april 2020 naar aanleiding van CORONA:
Alle passagiers zijn door melding van brief op de hoogte gesteld van de situatie en hebben een voucher ontvangen.
Met deze voucher kan de reiziger een andere bestemming en/of een nieuwe datum selecteren.
Belangrijke informatie !! Uw bestelbon is geldig tot eind 2024. Met andere woorden, u kan uw cadeaubon consumeren voor een reis die ten laatste in 2024 plaatsvind.
U dient zich omwille van boekhoudkundige redenen ten laatste in te schrijven op 31.03.2023 voor uw reis in 2024 te genieten.
Alle nalatige boekingen of meldingen die daarna binnen komen (uiteindelijk heeft u drie jaar de tijd om te reageren) worden niet meer aanvaard.
Dit is in orde gesteld volgens het Belgisch decreet en kan niet betwist worden. Als reisbureau zijn wij volgens de Belgische wet hiervoor gedekt en dienen de regels van het reisbureau gevolgd te worden door de klant zoals opgelegd door het reisbureau zelf.
Artikel 13: Non-conformiteit tijdens de reis
§ 1: De reiziger stelt de organisator
zonder vertraging in kennis
van een eventuele
non-conformiteit die hij tijdens de uitvoering van een in de pakketreisovereenkomst opgenomen reisdienst heeft vastgesteld.
§ 2: Indien een van de reisdiensten niet conform de pakketreisovereenkomst wordt uitgevoerd, verhelpt de organisator aan die non-conformiteit, tenzij dat:
- onmogelijk is, of
- onevenredig hoge kosten
met zich brengt, rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de waarde
van de desbetreffende reisdiensten.
- Indien de organisator de non-conformiteit niet verhelpt,
heeft de reiziger recht op een prijsvermindering of op een schadevergoeding
overeenkomstig artikel 15.
§ 3
- Indien de organisator de non-conformiteit niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn verhelpt, heeft de reiziger de mogelijkheid dit zelf te doen en om terugbetaling van de nodige uitgaven
te verzoeken.
- Het is niet nodig dat de reiziger een termijn bepaalt indien de organisator weigert de non-conformiteit te verhelpen, of indien een onmiddellijke oplossing is vereist.
§ 4:
- Indien een aanzienlijk deel van de reisdiensten, niet kan worden verricht biedt de organisator, zonder bijkomende kosten voor de reiziger andere arrangementen aan van, indien mogelijk, gelijkwaardige of hogere kwaliteit.
- Indien de andere voorgestelde arrangementen leiden tot een pakketreis van lagere kwaliteit kent de organisator aan de reiziger een passende prijsvermindering toe.
- De reiziger kan de andere voorgestelde arrangementen slechts afwijzen indien zij niet vergelijkbaar zijn met hetgeen in de pakketreisovereenkomst is afgesproken, of indien de toegekende prijsvermindering ontoereikend is.
§ 5 Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de pakketreis en de organisator deze niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn heeft verholpen, kan de reiziger de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding opzeggen en, in voorkomend geval, om een prijsvermindering en/of een schadevergoeding verzoeken.
- Indien de pakketreis passagiersvervoer omvat voorziet de organisator ook in repatriëring van de reiziger.
- Indien er geen andere arrangementen kunnen worden voorgesteld of de reiziger de andere voorgestelde arrangementen verwerpt, heeft de reiziger, in voorkomend geval, ook zonder opzegging van de pakketreisovereenkomst, recht op prijsvermindering en/of schadevergoeding
§ 6: Indien er, als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan worden gezorgd voor de terugkeer van de reiziger zoals afgesproken in de pakketreis-overeenkomst, draagt de organisator de kosten van de nodige accommodatie, voor ten hoogste drie overnachtingen per reiziger.
§ 7: De beperking van de kosten, zoals bedoeld in §6, is niet van toepassing op personen met beperkte mobiliteit, op personen die hen begeleiden, op zwangere vrouwen, op alleenreizende minderjarigen en op personen die specifieke medische bijstand behoeven, mits de organisator ten minste 48 uur voor het begin van de pakketreis in kennis is gesteld van hun bijzondere behoeften.
§ 8: De organisator mag zich niet beroepen op onvermijdbare en buitengewone omstandigheden om aansprakelijkheid te beperken indien de betrokken vervoerder zich daarop krachtens het toepasselijke recht van de Unie niet kan beroepen.
§ 9: De reiziger kan berichten, verzoeken of klachten in verband met de uitvoering van de pakketreis rechtstreeks richten tot de doorverkoper bij wie hij de pakketreis heeft gekocht. De doorverkoper geeft deze berichten, verzoeken of klachten zonder vertraging aan de organisator door.
Artikel 14: Aansprakelijkheid van de reiziger
De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de organisator en of doorverkoper, hun aangestelden en/of vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen.
Artikel 15: Aansprakelijkheid van de organisator en de professioneel
- De organisator is aansprakelijk voor de uitvoering van de reisdiensten die in de pakketreisovereenkomst zijn begrepen, ongeacht of deze diensten door de organisator of door andere reisdienstverleners worden verricht.
- Ingeval de organisator buiten de Europese Economische Ruimte is gevestigd gelden voor de doorverkoper die in een lidstaat is gevestigd de verplichtingen voor organisatoren, tenzij de doorverkoper bewijst dat de organisator aan de, door de wet van 21/11/2017 voorgeschreven voorwaarden voldoet.
Artikel 16: Prijsvermindering en schadevergoeding
§ 1: De reiziger heeft recht op een passende prijsvermindering voor iedere periode waarin er sprake was van non-conformiteit van de verleende diensten, tenzij de organisator bewijst dat de non-conformiteit aan de reiziger te wijten is.
§ 2: De reiziger heeft recht op passende schadevergoeding van de organisator voor alle schade die hij oploopt als gevolg van non-conformiteit. De schadevergoeding wordt zonder vertraging uitbetaald.
§ 3: De reiziger heeft geen recht op schadevergoeding, indien de organisator aantoont dat de non-conformiteit te wijten is aan:
1° de reiziger;
2° een derde die niet bij de uitvoering van de in de
pakketreisovereenkomst begrepen reisdiensten is betrokken, en de
non-conformiteit niet kon worden voorzien of voorkomen of
3°
onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.
Artikel 17: Verplichting tot bijstand
§ 1: De organisator biedt zonder vertraging passende bijstand aan de reiziger die in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door:
1° nuttige informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke
autoriteiten en consulaire bijstand;
2° de reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij
het vinden van andere reisarrangementen.
§ 2: Indien de moeilijkheden het gevolg zijn van opzet of nalatigheid van de reiziger, kan de organisator voor deze bijstand een vergoeding vragen. Die vergoeding bedraagt in geen geval meer dan de werkelijke kosten gedragen door de organisator.
Artikel 18: Klachtenregeling
- Indien de
reiziger een klacht heeft voor de afreis moet de reiziger deze zo snel mogelijk
per duurzame gegevensdrager indienen bij de doorverkoper of reisorganisator.
- Klachten
tijdens de uitvoering van de pakketreisovereenkomst moet de reiziger zo spoedig
mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier, melden, zodat
naar een oplossing kan worden gezocht.
- Werd een
klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter
plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde
van de pakketreis-overeenkomst bij de doorverkoper of bij de reisorganisator
per duurzame gegevensdrager zijn klacht formuleren.
Artikel 19: Verzoeningsprocedure
- Ingeval van betwisting
moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.
- Mislukt deze poging tot minnelijke regeling, dan kan elk van de
betrokken partijen aan de vzw Geschillencommissie vragen om een verzoeningsprocedure
op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
- Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en
een “overeenkomst tot verzoening” bezorgen.
- Overeenkomstig de in het reglement beschreven procedure, zal een
onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde
een billijke verzoening tussen de partijen na te streven. Het eventueel
bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd
worden.
Artikel 20: Arbitrage of Rechtbank
- Wordt geen
verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een
arbitrageprocedure instellen voor de
Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor rechtbank.
- De reiziger kan nooit verplicht worden de bevoegdheid van de
Geschillencommissie Reizen te aanvaarden; noch als eisende, noch als verwerende
partij.
- De organisator of doorverkoper die verwerende partij is kan de arbitrage
slechts weigeren indien het door de eisende partij geëiste bedrag meer dan 1250
€, bedraagt. Hij beschikt hiervoor over
een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van het per duurzame
gegevensdrager bezorgde bericht, waarin wordt aangegeven dat een dossier met
vordering vanaf 1250 € werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen.
- Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement,
en kan slechts worden opgestart na het indienen van een klacht bij de
onderneming zelf en wel zodra vaststaat dat het geschil niet minnelijk kon
geregeld worden of zodra vier maanden zijn verstreken na het (voorziene) einde
van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die aanleiding gaf tot het
geschil).
- Geschillen met betrekking tot lichamelijke letsels kunnen enkel door de
rechtbanken beslecht worden.
- Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het
geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het
reisgeschil. Hiertegen is geen beroep mogelijk